Wednesday 7 September 2011

Berbicara Menggunakan Aksara

Bismillahirrahmanirrahim...

Pesan orang lama-lama, mulakan dengan kalimah bismillah moga-moga segala usaha kita diberkati Allah.
Inilah kali pertama aku memulakan coretan ke atas blog aku. 'Berbicara Menggunakan Aksara' memulakan tajuk artikel pada blog aku memberi makna yang amat bernilai dalam hidupku. Hakikatnya aku sebenarnya amat pemalas dalam menulis. Namun pengenalan aku dengan blog ini mungkin akan merubah hidup aku, hahaha..Tapi, betulkah? Insyaallah, kita merancang Allah menentukan.

Sedikit mengenai aksara ataupun abjad. Ianya begitu ajaib kerana salah abjad memberi makna yang amat berbeza sehinggakan P. Ramlee telah merakamkan kuasa abjad dalam dialog filemnya yang tidak asing lagi, bertajuk 'Nujum Pak Belalang'. Dialognya lebih kurang begini "Kekuatan Laksamana Hang Tuah bukan terletak pada kerisnya, atau tenaganya tetapi pada huruf 'ta'. Kalau 'ta' ditukar dengan 'ba' apa bunyinya?"."Buah". "Tuan hamba kenal dengan Hang Buah??".



Sekian dahulu... Jumpa lagi..
Terima kasih kerana sudi membaca.

Assalamualaikum..

2 comments: